02 januari3 minuten leestijd
02 januari3 minuten leestijd
Als je tegenwoordig een video wilt uploaden of bekijken, doe je dat waarschijnlijk via YouTube. De grote toename van advertenties en de soms aanstootgevende commentaren onder filmpjes, zorgen echter voor kritiek op dit platform. Niet geheel toevallig is een concurrerend videoplatform, Vimeo, sterk in opkomst. Hieronder leggen we uit wat Vimeo precies is en hoe je het gebruikt.

Wat is Vimeo precies?
Vimeo is net als YouTube een videoplatform waar je gratis videomateriaal kunt bekijken, uploaden en delen met anderen. Net als op veel andere platforms, betekent dit wel dat je de exclusieve rechten op je videocontent verliest. Omdat dit voor de meeste gebruikers geen enkel bezwaar vormt, is Vimeo een uitstekende optie om online video’s te bekijken en te publiceren.

De geschiedenis van Vimeo
Vimeo bestaat inmiddels meer dan een decennium en werd in 2004 opgericht door een groep filmprofessionals die hun video’s graag online wilden zetten. De website groeide gestaag en had enkele jaren geleden al meer dan 170 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook in Nederland wint het platform de laatste tijd snel aan populariteit.

Wat is het verschil met YouTube?
Hoewel Youtube mede dankzij de grote invloed van Google nog altijd de grootste videowebsite is, lijkt Vimeo bezig te zijn aan een indrukwekkende inhaalrace. Dat komt vooral omdat het platform gebruikers niet opzadelt met enkele kenmerkende nadelen van YouTube:
  • Vimeo doet niet aan advertenties. Het platform maakt in dit opzicht geen enkele uitzondering, want bij geen enkel filmpje is het mogelijk te adverteren. Doordat advertenties geen verdienmodel vormen, is de website voor bezoekers een stuk gebruiksvriendelijker dan die van een concurrent als YouTube. Video’s starten direct en worden niet onderbroken door reclame.
  • De gebruikersschare op Vimeo is volwassener. Doordat YouTube zo waanzinnig groot is, wordt het platform enigszins slachtoffer van zijn eigen succes. De gebruikers zijn afkomstig uit alle leeftijdsklassen, waardoor commentaren onder video’s vaak onvolwassen of aanstootgevend zijn. Met name voor uploaders vormt dit een groot probleem. Op Vimeo daarentegen bestaat de doelgroep voornamelijk uit volwassen filmliefhebbers, die positieve kritiek leveren op content.
  • Vimeo bevat minder content van lage kwaliteit. Elke minuut wordt op YouTube voor in totaal 70 uur aan videocontent geüpload. Deze overvloed aan video’s betekent automatisch dat veel content van lage kwaliteit is. Als je als gebruiker op zoek bent naar video’s van betere kwaliteit, kun je dan ook beter op Vimeo terecht.
Welke abonnementen biedt Vimeo voor uploaders?
Als je af en toe wat privévideo’s wilt uploaden, blijft YouTube nog altijd een prima optie. Besteed je echter meer aandacht aan je content en ben je op zoek naar serieuze feedback, dan is Vimeo een uitstekend alternatief. In dat geval heb je als uploader de keuze uit drie verschillende abonnementsvormen:
  • Het gratis abonnement. Als niet-betalende uploader heb je bij Vimeo standaard recht op een uploadlimiet van 25GB per jaar. Daarnaast heb je inzicht in je meest belangrijke videostatistieken en krijg je binnen 3 werkdagen antwoord op vragen aan de supportafdeling.
  • Het Vimeo Plus abonnement. Voor € 5 per maand (of € 49,95 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 250GB per jaar. Je krijgt meer geavanceerde videostatistieken te zien en ontvangt binnen 4 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Pro abonnement. Voor € 14 per maand (of € 159 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 1TB per jaar. Je ontvangt extra statistieken met betrekking tot de engagement van gebruikers en krijgt al binnen 2 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Business abonnement. Dit abonnement is alleen bedoeld voor zeer serieuze gebruikers zoals grote bedrijven. Voor € 40 per maand (of € 479 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 5TB per jaar. Je bent bovendien verzekerd van integratie met je Google Analytics-account en ontvangt binnen een uur antwoord op je vragen.
Conclusie
Vimeo is een uitstekende optie als je de creatie van videocontent serieus neemt of graag professionele video’s wilt bekijken. Wil je ook dat deze video’s zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google om zoveel mogelijk publiek te trekken? Dan is hoog scoren in YouTube nog altijd de beste strategie. In alle andere gevallen is Vimeo een prima alternatief.
  • 21 november2 minuten leestijd
    Vraag over dubbele content - SEO
    Duplicate content. Het komt geregeld, maar hoe ga je hier dan me om. Maak de juiste keuzen voor je SEO.
  • 20 april10 minuten leestijd
    9 effectieve backlinking-strategieën voor 2020
    Linkbuilding is een essentieel onderdeel van het opbouwen van het concurrentievermogen van uw website. De kwaliteit van de links die u maakt, overtreft altijd de kwantiteit.
  • 10 augustus5 minuten leestijd
    Microsoft stopt ondersteuning oudere browsers
    Microsoft gaat zijn klassieke Edge browser en de nog oudere Internet Explorer 11 niet langer ondersteunen na 9 maart 2021. De browser die oorspronkelijk met Windows 10 werd verscheept wordt dus officieel afgedankt.
  • 16 november5 minuten leestijd
    Webportaal - Wat kun je er mee
    Een webportaal is een speciaal ontworpen website die vaak dient als enig toegangspunt voor informatie. Het kan ook worden beschouwd als een bibliotheek met gepersonaliseerde en gecategoriseerde inhoud. Een webportaal helpt bij het zoeken in navigatie, personalisatie, notificatie en informatie-integratie en biedt vaak functies als taakbeheer, samenwerking en bedrijfsintelligentie en applicatie-integratie.
  • 01 januari1 minuten leestijd
    DNS instellingen voor mail
  • 16 november1 minuten leestijd
    De belangrijkste dos en donts voor jouw e-mail nieuwsbrief
    Sinds de uitvinding van de e-mail nieuwsbrief, is de plank al talloze keren misgeslagen. Zelfs door gerenommeerde partijen welteverstaan, daarom de de grootste do’s en don’ts voor het creëren van een e-mail nieuwsbrief.