02 januari3 minuten leestijd
02 januari3 minuten leestijd
Als je tegenwoordig een video wilt uploaden of bekijken, doe je dat waarschijnlijk via YouTube. De grote toename van advertenties en de soms aanstootgevende commentaren onder filmpjes, zorgen echter voor kritiek op dit platform. Niet geheel toevallig is een concurrerend videoplatform, Vimeo, sterk in opkomst. Hieronder leggen we uit wat Vimeo precies is en hoe je het gebruikt.

Wat is Vimeo precies?
Vimeo is net als YouTube een videoplatform waar je gratis videomateriaal kunt bekijken, uploaden en delen met anderen. Net als op veel andere platforms, betekent dit wel dat je de exclusieve rechten op je videocontent verliest. Omdat dit voor de meeste gebruikers geen enkel bezwaar vormt, is Vimeo een uitstekende optie om online video’s te bekijken en te publiceren.

De geschiedenis van Vimeo
Vimeo bestaat inmiddels meer dan een decennium en werd in 2004 opgericht door een groep filmprofessionals die hun video’s graag online wilden zetten. De website groeide gestaag en had enkele jaren geleden al meer dan 170 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook in Nederland wint het platform de laatste tijd snel aan populariteit.

Wat is het verschil met YouTube?
Hoewel Youtube mede dankzij de grote invloed van Google nog altijd de grootste videowebsite is, lijkt Vimeo bezig te zijn aan een indrukwekkende inhaalrace. Dat komt vooral omdat het platform gebruikers niet opzadelt met enkele kenmerkende nadelen van YouTube:
  • Vimeo doet niet aan advertenties. Het platform maakt in dit opzicht geen enkele uitzondering, want bij geen enkel filmpje is het mogelijk te adverteren. Doordat advertenties geen verdienmodel vormen, is de website voor bezoekers een stuk gebruiksvriendelijker dan die van een concurrent als YouTube. Video’s starten direct en worden niet onderbroken door reclame.
  • De gebruikersschare op Vimeo is volwassener. Doordat YouTube zo waanzinnig groot is, wordt het platform enigszins slachtoffer van zijn eigen succes. De gebruikers zijn afkomstig uit alle leeftijdsklassen, waardoor commentaren onder video’s vaak onvolwassen of aanstootgevend zijn. Met name voor uploaders vormt dit een groot probleem. Op Vimeo daarentegen bestaat de doelgroep voornamelijk uit volwassen filmliefhebbers, die positieve kritiek leveren op content.
  • Vimeo bevat minder content van lage kwaliteit. Elke minuut wordt op YouTube voor in totaal 70 uur aan videocontent geüpload. Deze overvloed aan video’s betekent automatisch dat veel content van lage kwaliteit is. Als je als gebruiker op zoek bent naar video’s van betere kwaliteit, kun je dan ook beter op Vimeo terecht.
Welke abonnementen biedt Vimeo voor uploaders?
Als je af en toe wat privévideo’s wilt uploaden, blijft YouTube nog altijd een prima optie. Besteed je echter meer aandacht aan je content en ben je op zoek naar serieuze feedback, dan is Vimeo een uitstekend alternatief. In dat geval heb je als uploader de keuze uit drie verschillende abonnementsvormen:
  • Het gratis abonnement. Als niet-betalende uploader heb je bij Vimeo standaard recht op een uploadlimiet van 25GB per jaar. Daarnaast heb je inzicht in je meest belangrijke videostatistieken en krijg je binnen 3 werkdagen antwoord op vragen aan de supportafdeling.
  • Het Vimeo Plus abonnement. Voor € 5 per maand (of € 49,95 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 250GB per jaar. Je krijgt meer geavanceerde videostatistieken te zien en ontvangt binnen 4 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Pro abonnement. Voor € 14 per maand (of € 159 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 1TB per jaar. Je ontvangt extra statistieken met betrekking tot de engagement van gebruikers en krijgt al binnen 2 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Business abonnement. Dit abonnement is alleen bedoeld voor zeer serieuze gebruikers zoals grote bedrijven. Voor € 40 per maand (of € 479 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 5TB per jaar. Je bent bovendien verzekerd van integratie met je Google Analytics-account en ontvangt binnen een uur antwoord op je vragen.
Conclusie
Vimeo is een uitstekende optie als je de creatie van videocontent serieus neemt of graag professionele video’s wilt bekijken. Wil je ook dat deze video’s zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google om zoveel mogelijk publiek te trekken? Dan is hoog scoren in YouTube nog altijd de beste strategie. In alle andere gevallen is Vimeo een prima alternatief.
  • 16 november1 minuten leestijd
    9 factoren die de waarde van een link bepalen
    Al geruime tijd benadrukken zoekmachines het belang van duurzaamheid en kwaliteit als het gaat om externe verwijzingen of links. Links verdienen in plaats van kunstmatig genereren.
  • 16 november1 minuten leestijd
    Wat je moet weten over structured data
    Structured data leeft nog niet, concludeert Brent Meulenberg, maar onder webbouwers proeft hij wel de behoefte aan meer informatie. Daarom een overzicht van de basis van structured data, de voordelen en hoe ermee aan de slag te gaan
  • 02 januari4 minuten leestijd
    Video marketing wat is dat
    Met video marketing worden video’s en animaties ingezet als online commercials. Vaak met lagere kosten en een groter bereik dan met traditionele marketing. Met video marketing wordt gebruik gemaakt van bewezen internetmarketing technieken zoals SEO en SEA. Deze worden toegepast op de door ons gemaakte video.
  • 16 november1 minuten leestijd
    De belangrijkste dos en donts voor jouw e-mail nieuwsbrief
    Sinds de uitvinding van de e-mail nieuwsbrief, is de plank al talloze keren misgeslagen. Zelfs door gerenommeerde partijen welteverstaan, daarom de de grootste do’s en don’ts voor het creëren van een e-mail nieuwsbrief.
  • 02 januari3 minuten leestijd
    Wat is Social Selling Index en hoe gebruik ik het
    LinkedIn heeft sinds enige tijd een metric ingesteld genaamd de Social Selling Index, ook wel de SSI.
    Dit is een waarde die aangeeft hoe goed jij bent met Social Selling.
  • 16 januari10 minuten leestijd
    De beste google SEO tips 2019
    We hebben onlangs 1 miljoen zoekresultaten van Google geanalyseerd om de vraag te beantwoorden: Welke factoren spelen een belangrijke rol bij het behalen van hoge posities in Google. We hebben gekeken naar inhoud. We hebben gekeken naar backlinks. En we hebben zelfs gekeken naar de snelheid van de site.