02 januari3 minuten leestijd
02 januari3 minuten leestijd
Als je tegenwoordig een video wilt uploaden of bekijken, doe je dat waarschijnlijk via YouTube. De grote toename van advertenties en de soms aanstootgevende commentaren onder filmpjes, zorgen echter voor kritiek op dit platform. Niet geheel toevallig is een concurrerend videoplatform, Vimeo, sterk in opkomst. Hieronder leggen we uit wat Vimeo precies is en hoe je het gebruikt.

Wat is Vimeo precies?
Vimeo is net als YouTube een videoplatform waar je gratis videomateriaal kunt bekijken, uploaden en delen met anderen. Net als op veel andere platforms, betekent dit wel dat je de exclusieve rechten op je videocontent verliest. Omdat dit voor de meeste gebruikers geen enkel bezwaar vormt, is Vimeo een uitstekende optie om online video’s te bekijken en te publiceren.

De geschiedenis van Vimeo
Vimeo bestaat inmiddels meer dan een decennium en werd in 2004 opgericht door een groep filmprofessionals die hun video’s graag online wilden zetten. De website groeide gestaag en had enkele jaren geleden al meer dan 170 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook in Nederland wint het platform de laatste tijd snel aan populariteit.

Wat is het verschil met YouTube?
Hoewel Youtube mede dankzij de grote invloed van Google nog altijd de grootste videowebsite is, lijkt Vimeo bezig te zijn aan een indrukwekkende inhaalrace. Dat komt vooral omdat het platform gebruikers niet opzadelt met enkele kenmerkende nadelen van YouTube:
  • Vimeo doet niet aan advertenties. Het platform maakt in dit opzicht geen enkele uitzondering, want bij geen enkel filmpje is het mogelijk te adverteren. Doordat advertenties geen verdienmodel vormen, is de website voor bezoekers een stuk gebruiksvriendelijker dan die van een concurrent als YouTube. Video’s starten direct en worden niet onderbroken door reclame.
  • De gebruikersschare op Vimeo is volwassener. Doordat YouTube zo waanzinnig groot is, wordt het platform enigszins slachtoffer van zijn eigen succes. De gebruikers zijn afkomstig uit alle leeftijdsklassen, waardoor commentaren onder video’s vaak onvolwassen of aanstootgevend zijn. Met name voor uploaders vormt dit een groot probleem. Op Vimeo daarentegen bestaat de doelgroep voornamelijk uit volwassen filmliefhebbers, die positieve kritiek leveren op content.
  • Vimeo bevat minder content van lage kwaliteit. Elke minuut wordt op YouTube voor in totaal 70 uur aan videocontent geüpload. Deze overvloed aan video’s betekent automatisch dat veel content van lage kwaliteit is. Als je als gebruiker op zoek bent naar video’s van betere kwaliteit, kun je dan ook beter op Vimeo terecht.
Welke abonnementen biedt Vimeo voor uploaders?
Als je af en toe wat privévideo’s wilt uploaden, blijft YouTube nog altijd een prima optie. Besteed je echter meer aandacht aan je content en ben je op zoek naar serieuze feedback, dan is Vimeo een uitstekend alternatief. In dat geval heb je als uploader de keuze uit drie verschillende abonnementsvormen:
  • Het gratis abonnement. Als niet-betalende uploader heb je bij Vimeo standaard recht op een uploadlimiet van 25GB per jaar. Daarnaast heb je inzicht in je meest belangrijke videostatistieken en krijg je binnen 3 werkdagen antwoord op vragen aan de supportafdeling.
  • Het Vimeo Plus abonnement. Voor € 5 per maand (of € 49,95 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 250GB per jaar. Je krijgt meer geavanceerde videostatistieken te zien en ontvangt binnen 4 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Pro abonnement. Voor € 14 per maand (of € 159 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 1TB per jaar. Je ontvangt extra statistieken met betrekking tot de engagement van gebruikers en krijgt al binnen 2 uur antwoord op je vragen.
  • Het Vimeo Business abonnement. Dit abonnement is alleen bedoeld voor zeer serieuze gebruikers zoals grote bedrijven. Voor € 40 per maand (of € 479 per jaar) geniet je van een uploadlimiet van 5TB per jaar. Je bent bovendien verzekerd van integratie met je Google Analytics-account en ontvangt binnen een uur antwoord op je vragen.
Conclusie
Vimeo is een uitstekende optie als je de creatie van videocontent serieus neemt of graag professionele video’s wilt bekijken. Wil je ook dat deze video’s zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google om zoveel mogelijk publiek te trekken? Dan is hoog scoren in YouTube nog altijd de beste strategie. In alle andere gevallen is Vimeo een prima alternatief.
  • 16 november4 minuten leestijd
    Hoe werkt tumblr eigenlijk
    tumblr is een sociaal netwerk en een blog-platform. Als u zich registreert als een gebruiker bij tumblr, ontvangt u automatisch uw eigen blog,
  • 27 april5 minuten leestijd
    13 geweldige gratis Chrome-extensies voor SEO
    Elke SEO-tool is anders. Sommige hebben betere zoekwoordgegevens, andere hebben betere linkgegevens, andere geven betere technische suggesties, met andere woorden, er is geen perfecte tool.
  • 20 maart5 minuten leestijd
    Hoe moet ik mijn website aanmelden bij google
    Weten hoe websites en individuele pagina's moeten worden ingediend bij zoekmachines is belangrijk voor SEO.
  • 16 november1 minuten leestijd
    Hoe optimaliseer je e-mail voor iedere ontvanger
    E-mailmarketing is nog altijd een van de betere kanalen als het gaat om return on investment. Volgens John Thies van Email on Acid levert iedere dollar uitgegeven aan e-mailmarketing 40 dollar op.
  • 16 november1 minuten leestijd
    6 redenen waarom je aan seo moet doen
    Met alle updates die Google en andere grote internetbedrijven doorvoeren, is het haast niet voor te stellen dat online marketeers niet continu bezig zijn met SEO. Hiermee bedoel ik niet alleen het optimaliseren van content, maar ook het optimaliseren van de totale gebruikerservaring van je website. Twijfel jij nog over de toegevoegde waarde van SEO? Check dan deze 6 redenen waarom je vandaag nog serieus met SEO aan de slag moet gaan!
  • 16 november1 minuten leestijd
    Het ultieme overzicht van alle socialmedia-afmetingen voor 2018
    Het bijhouden van alle socialmedia-accounts is voor sommige ondernemers en marketeers een hele klus. Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram, bij ieder platform moet je met een aantal zaken rekening houden.