02 januari2 minuten leestijd
02 januari2 minuten leestijd
Google Webmaster Tools is een platform waarmee je je website kunt laten communiceren met Google. Zo zal Google jou vertellen of ze je website correct kunnen indexeren, of de structuur van je website duidelijk is en of ze gecharmeerd zijn van je backlink-praktijken, of niet. Daarnaast kun je 404fouten herstellen en sitemaps doorgeven.

Als website eigenaar is het cruciaal om alle statistieken van je website inzichtelijk te hebben en daarbij ook te weten hoe goed je website het doet in Google. Het valt me op dat veel website eigenaren niet goed weten hoe goed hun website scoort in de ogen van Google en wat eventueel verbeterpunten zijn.

Natuurlijk is het belangrijk dat je constant bezig bent met de zoekmachine optimalisatie van je website, dit kun je alleen al doen door te blijven bloggen. Werken aan zoekmachine optimalisatie heeft echter weinig zin als je niet weet hoe Google je website ziet. Daarvoor heb je Google Webmastertools nodig. Wat doet Google Webmastertools?> In Webmastertools kun je vele verschillende aspecten van je website bekijken zoals:

 

  • Over welke onderwerpen Google denkt dat je website gaat
  • Hoeveel backlinks je hebt en van waar die komen
  • Bij welke zoekopdrachten jouw website in Google werd vertoond
  • Of er ook fouten in de code van je website zitten
  • Hoe snel je website laadt en hoe goed Google dat vindt
  • Hoeveel pagina’s van je website Google heeft opgenomen
  • Of Google in het bezit is van een sitemap van je website
  • Welke extra “sitelinks” Google vertoont bij je website in de zoekresultaten
  • en nog veel meer
Waarom is dit zo interessant? De reden dat ik dit zo interessant vind is dat het je inzicht geeft in hoe Google je website ziet en hoe goed je website het doet bij Google. Ik hoor dat liever van Google dan dat ik zelf moet gissen en hier mijn beslissingen op moet baseren. Mochten er fouten in de code van mijn website zitten dan kan ik mijn technische man op de hoogte stellen dat er reparatiewerkzaamheden moeten plaatsvinden.

 



Ook het beheren van de zogenaamde sitelinks kun je hier doen. Ik raad je aan om vandaag nog Webmastertools te integreren op je website. Webmastertools is niet iets wat je elke dag hoeft te checken maar eens in de week voldoet prima om een goed beeld van je website in Google te krijgen.
  • 16 november1 minuten leestijd
    6 eenvoudige technieken om de conversie van je website te boosten
    Zes supereenvoudige technieken leiden direct tot meer conversie van de website. En het leuke: iedereen kan ze toepassen.
  • 16 november2 minuten leestijd
    Wat is Lorem ipsum en waar komt het vandaan
    Iedereen heeft ergens "Lorem ipsum" gelezen of zelfs gebruikt. Maar waar komt de uitdrukking precies vandaan en wat zou het betekenen?
  • 22 april1 minuten leestijd
    JSON-LD gestructureerde gegevens en welke Google gebruikt
    Is het mogelijk om gestructureerde JSON-gegevens onder in plaats van de? Het lijkt goed te werken voor veel websites.
  • 16 november1 minuten leestijd
    Wat je moet weten over structured data
    Structured data leeft nog niet, concludeert Brent Meulenberg, maar onder webbouwers proeft hij wel de behoefte aan meer informatie. Daarom een overzicht van de basis van structured data, de voordelen en hoe ermee aan de slag te gaan
  • 16 november1 minuten leestijd
    Binnenkort WordPress 5 met Gutenberg editor
    Dit jaar wordt de nieuwste WordPress-versie verwacht: WordPress 5.0 met Gutenberg-editor. Wat gaat er veranderen, hoe gaat de nieuwe back-end omgeving eruit zien en wat zijn de voor- en nadelen? We vertellen je er alles over!
  • 20 april10 minuten leestijd
    9 effectieve backlinking-strategieën voor 2020
    Linkbuilding is een essentieel onderdeel van het opbouwen van het concurrentievermogen van uw website. De kwaliteit van de links die u maakt, overtreft altijd de kwantiteit.