02 januari2 minuten leestijd
02 januari2 minuten leestijd
Google Webmaster Tools is een platform waarmee je je website kunt laten communiceren met Google. Zo zal Google jou vertellen of ze je website correct kunnen indexeren, of de structuur van je website duidelijk is en of ze gecharmeerd zijn van je backlink-praktijken, of niet. Daarnaast kun je 404fouten herstellen en sitemaps doorgeven.

Als website eigenaar is het cruciaal om alle statistieken van je website inzichtelijk te hebben en daarbij ook te weten hoe goed je website het doet in Google. Het valt me op dat veel website eigenaren niet goed weten hoe goed hun website scoort in de ogen van Google en wat eventueel verbeterpunten zijn.

Natuurlijk is het belangrijk dat je constant bezig bent met de zoekmachine optimalisatie van je website, dit kun je alleen al doen door te blijven bloggen. Werken aan zoekmachine optimalisatie heeft echter weinig zin als je niet weet hoe Google je website ziet. Daarvoor heb je Google Webmastertools nodig. Wat doet Google Webmastertools?> In Webmastertools kun je vele verschillende aspecten van je website bekijken zoals:

 

  • Over welke onderwerpen Google denkt dat je website gaat
  • Hoeveel backlinks je hebt en van waar die komen
  • Bij welke zoekopdrachten jouw website in Google werd vertoond
  • Of er ook fouten in de code van je website zitten
  • Hoe snel je website laadt en hoe goed Google dat vindt
  • Hoeveel pagina’s van je website Google heeft opgenomen
  • Of Google in het bezit is van een sitemap van je website
  • Welke extra “sitelinks” Google vertoont bij je website in de zoekresultaten
  • en nog veel meer
Waarom is dit zo interessant? De reden dat ik dit zo interessant vind is dat het je inzicht geeft in hoe Google je website ziet en hoe goed je website het doet bij Google. Ik hoor dat liever van Google dan dat ik zelf moet gissen en hier mijn beslissingen op moet baseren. Mochten er fouten in de code van mijn website zitten dan kan ik mijn technische man op de hoogte stellen dat er reparatiewerkzaamheden moeten plaatsvinden.

 



Ook het beheren van de zogenaamde sitelinks kun je hier doen. Ik raad je aan om vandaag nog Webmastertools te integreren op je website. Webmastertools is niet iets wat je elke dag hoeft te checken maar eens in de week voldoet prima om een goed beeld van je website in Google te krijgen.
  • 20 april10 minuten leestijd
    9 effectieve backlinking-strategieën voor 2020
    Linkbuilding is een essentieel onderdeel van het opbouwen van het concurrentievermogen van uw website. De kwaliteit van de links die u maakt, overtreft altijd de kwantiteit.
  • 27 april5 minuten leestijd
    13 geweldige gratis Chrome-extensies voor SEO
    Elke SEO-tool is anders. Sommige hebben betere zoekwoordgegevens, andere hebben betere linkgegevens, andere geven betere technische suggesties, met andere woorden, er is geen perfecte tool.
  • 16 november1 minuten leestijd
    Ondernemingen laten wel heel veel SEO-kansen liggen
    Niet elke bakker op de hoek hoeft evenveel van online marketing te weten als een CoolBlue of Bol.com. Maar het mkb in Nederland lijkt volgens recent onderzoek wel erg veel online kansen te laten liggen.
  • 16 november1 minuten leestijd
    Chunken voorkomt chaos op je website
    Van chaos naar orde op je site.
    Online hebben orde en chaos duidelijke effecten op het gedrag van je website bezoekers. Maar hoe verhoog je de gebruikservaring, zonder de hoeveelheid informatie op de website te vermindere
  • 16 november2 minuten leestijd
    SSL-veilige website. Goed geregeld
    SSL-veiligheid van websites: dat klinkt misschien als technisch gedoe, maar SSL zorgt er op internet voor dat je persoonlijke gegevens niet in verkeerde handen komen. En daar is iedereen bij gebaat. Daarom vertellen wij je met dit blog graag een beetje bij als het gaat over de betrouwbaarheid van je websites.
  • 21 november2 minuten leestijd
    Vraag over dubbele content - SEO
    Duplicate content. Het komt geregeld, maar hoe ga je hier dan me om. Maak de juiste keuzen voor je SEO.