10 webdesign trends voor 2019

donderdag 03 januari 2019
Tag: Websites

Moeilijk te geloven, maar 2019 betekent dat we naar het laatste hoofdstuk van het decennium gaan. Het internet is in de afgelopen tien jaar sterk gegroeid en veranderd: we hebben het bewind van mobiel gezien, de introductie van AR, VR, AI, AMP en vele andere afkortingen. Hoe opwindend deze nieuwe technologie ook is geweest, waar we deze veranderingen echt zien en voelen, zit in trends in webdesign.

In enkele jaren hebben ontwerptrends geleid tot ongebreidelde creativiteit-achterlatende rasters en traditionele stockfoto's voor levendige illustraties, krachtige kleurenschema's en asymmetrische lay-outs. Andere jaren hebben technologische ontwikkelingen ertoe geleid dat websites slimmer zijn geworden, met machine learning en subtiele interacties, en die veranderende paradigma's hebben designtrends (hamburger-menu's, iedereen?) Aangestuurd. 2019 webdesigntrends zien deze twee kanten van de medaille-esthetiek en technologie samenkomen als nooit tevoren.

Hier zijn de voorspellingen voor de webtrends verzameld voor 2019, maar dit is zeker niet het laatste woord over creatieve innovatie. Want als er iets is dat we zeker kunnen zeggen over 2019, is het de laatste oproep voor ontwerpers om hun stempel op het decennium te drukken.

10 webdesigntrends die in 2019 enorm zullen zijn

  1. Serifs op scherm
  2. Zwart-witte paletten
  3. Natuurlijke, organische vormen
  4. Glitch kunst
  5. Micro-interacties
  6. Chatbots evolueren
  7. Nog meer video-inhoud
  8. Minimalisme
  9. Duimvriendelijke navigatie
  10. Diversiteit
1. Serifs op scherm
We hebben allemaal de regel gehoord dat serifs voor drukwerk en schreefloze letters voor het scherm zijn. Maar wat zijn designtrends om de conventie zo nu en dan een beetje te laten opschudden?

Terwijl sans, met zijn schone leesbaarheid, nog steeds het doelwit zijn voor langere periodes van websitekopie, richten steeds meer merken zich op gedurfde schreven in andere aspecten van hun ontwerpen, zoals headers en callouts. Daar is een goede reden voor: serifs zijn ontworpen om decoratief te zijn, waardoor ze perfect zijn voor de nadruk.

En hoewel schiftwoorden vaak worden geassocieerd met het verleden, hebben ze veel karakter en zijn ze meer aanpasbaar dan je zou denken. Neem bijvoorbeeld de ronde schreven die spelen in de vrolijke branding van Mailchimp. Of de wiggedeelten en vette streken die een moderne look voor Medium creëren.

2. Zwart-witte paletten
Kleur is een van de belangrijkste elementen in een website. Het cultiveert een stemming, verenigt een merk en begeleidt gebruikers door een interface door visuele oriëntatiepunten te creëren. Voor 2019 zien we uitdagend zwart-wit webdesign indrukwekkende uitspraken doen.

Kleur is letterlijk hoe we de wereld zien doordat lichtdeeltjes worden geabsorbeerd. Wanneer kleur ontbreekt, beginnen we de wereld anders te zien: texturen en vormen worden duidelijker en de wereld lijkt merkbaar langzamer.

Wit is op zichzelf schoon en gereserveerd, terwijl zwart sterk en assertief is. Combineer deze en je krijgt een geheel opvallende look.

Ironisch genoeg is het grootste effect dat zwart-witontwerpen kunnen hebben in hun combinatie met minimale hoeveelheden kleur. Het toevoegen van een accentkleur zal niet alleen de zee van zwart-wit breken, maar ook interessante punten en calls-to-action doen springen.

3. Natuurlijke, organische vormen
Hoewel webpagina's meestal worden opgezet voor systematische rasters, richten ontwerpers zich op natuurlijke vormen en vloeiende lijnen. Geometrische structuren zoals vierkanten, rechthoeken en driehoeken met hun scherpe hoeken creëren een gevoel van stabiliteit, maar 2019 trends zijn meer bezig met een gevoel van toegankelijkheid en comfort.

Omdat organische vormen van nature niet perfect en asymmetrisch zijn, kunnen ze diepte bieden aan een webontwerp waardoor pagina-elementen opvallen. Ze zijn gebaseerd in de natuur (denk aan de gebogen vormen van bomen en heuvels), maar vrij getrokken elementen kunnen de spontaniteit van door de mens gemaakte ongelukken zoals verfspatten vastleggen. Het doel is hier dat webontwerpen zich menselijk en levend voelen door de illusie van beweging.

4. Glitch kunst
Geen trendlijst zou compleet zijn zonder dat een of andere vorm van retro-design zijn comeback maakt. In het geval van glitch-art is het retro-fout gegaan: die momenten waarop gerimpelde film of een trage inbelverbinding leidde tot een vervormd, of onbedoeld, opvallend beeld.

Glitches zijn belangrijk in onze moderne tijd waarin computers zo doordringend zijn. We zijn bang dat de machines het overnemen, maar we weten ook niet wat we zonder hen zouden doen. Vandaar dat het uitvallen van technologie voor een aantrekkelijk onderwerp zorgt, zowel als een idee als bij de uitvoering van het ontwerp, waar het de kijker in het oog kan brengen naar delen van de site die kromgetrokken, dubbel belicht en glitchy zijn. Het is een vreemde, futuristische tijd waarin we leven en niemand weet precies waar het allemaal naartoe gaat. Glitch-kunst versterkt dit gevoel van desoriëntatie door websites een duidelijk psychedelische uitstraling te geven.

5. Micro-interacties
Micro-interacties zijn gebeurtenissen met één doel: de gebruiker verrassen en een evenement creëren dat uitnodigend en menselijk is. Telkens wanneer u een kleine actie uitvoert op een website of app en er een specifiek antwoord op is, is dit een micro-interactie. Wanneer u een Twitter-pagina ververst en een pieptoon hoort, is dit een micro-interactie. Of wanneer u Facebook aanvinkt, is het rode pictogram dat uw berichtentelling weergeeft - u raadt het al - een micro-interactie.

Dit zijn de meest voorkomende toepassingen ervan, maar in 2019 zullen webpagina's zwaar zijn voorzien van hun meer interactieve incarnaties. Beweeg en schuif animaties, beltonen en nog veel meer. Al met al is dit een manier om uw publiek bij uw website te betrekken, om op subtiele wijze informatie aan de gebruikers over hun acties en gebruik te verzenden en om webpagina's een beetje slimmer te maken.

6. Chatbots evolueren
Chatbots zijn al een tijdje op komst, maar komen uiteindelijk in de schijnwerpers in 2019. Dit komt vooral door de vooruitgang op het gebied van AI en machine learning, waardoor ze intelligenter en efficiënter worden.

De nieuwe chatbots verschijnen steeds vaker op webpagina's met een hoger aanpassingsniveau dan we in vorige iteraties hebben gezien. Heldere kleuren maken ze niet alleen prominenter op de pagina, maar ook uitnodigender. We kunnen ook een toestroom van vriendelijke mascottes voorspellen om merken te vertegenwoordigen en deze bots een persoonlijk gezicht te geven.

7. Nog meer video-inhoud
U hebt geen uitlegvideo nodig om u te vertellen dat video-inhoud voor internet niets nieuws is. Video diversifieert niet alleen de pagina, maar is geschikt voor een on-the-go doelgroep die niet de tijd heeft om veel tekst te scannen.

Wat nieuw is, is de stap die Google heeft gezet naar de resultaten van gemengde zoekresultaten, met video-inhoud boven standaard webpagina's. Dit heeft ertoe geleid dat websites prioriteit geven aan videoproductie om zichzelf gemakkelijk doorzoekbaar te maken en inhoud op de meest efficiënte, deelbare manier aan te bieden.

8. Minimalisme
Misschien wel een van de meest klassieke en tijdloze trends in webdesign, minimalisme is vaak de keuze voor esthetische vormgeving. Hoe minder elementen en inhoud van een website, hoe minder uw publiek zal moeten nadenken. Als een website op de juiste manier is ontworpen, zal hij de gebruiker precies laten zien waarnaar hij op zoek is.

Minimalisme zal het digitale landschap in 2019 blijven domineren. Animaties en vervagingseffecten die het bladeren aantrekkelijker maken, geven webpagina's de vrijheid om hun inhoud uit te sparen en resulteren in meer witruimte, contrast en duidelijke typografie zonder al te veel storende elementen.

9. Duimvriendelijke navigatie
Nu mobiel browsen de desktop volledig heeft ingehaald, wordt design over het algemeen steeds vriendelijker. Een van de belangrijkste onderzoeken op dit gebied was die van Josh Clark met zijn boek Designing for Touch, waarin hij onderzoekt hoe gebruikers hun mobiele telefoons vasthouden en hoe hun bewegingen, met name die van de duim, moeten worden verwerkt in het webontwerpproces . Meer en meer nu zullen gebruikers navigatie op maat van de duim tegenkomen, zoals het hamburgermenu dat zich onderaan de mobiele schermen bevindt.

10. Diversiteit
Te vaak vergeten mensen dat het web altijd gepaard is gegaan met een paar andere belangrijke W's: 'World Wide.' Het internet verbindt miljarden mensen over de hele wereld vanuit verschillende culturen, vaardigheden, leeftijden, geslachtsidentiteiten - mensen die zichzelf weerspiegeld willen zien in hun inhoud in plaats van foto-fotomodellen te grijnzen.

Zelfs kleine overwegingen uit het verleden (zoals de verschillende huidskleuren van Apple voor emoji's) hebben ertoe bijgedragen dat mensen van alle geledingen van het leven een beetje meer welkom voelen in de digitale ruimte van een merk. 2019 zou moeten zorgen dat webontwerpers nog grotere stappen zetten richting inclusiviteit, van verbeterde toegankelijkheidsnormen tot sociaal bewuste en diverse beelden. De wereld heeft nog een lange weg te gaan in deze arena, maar deze ontwerpers kunnen hun ambacht gebruiken om aan te tonen dat het web verondersteld wordt echte mensen te zijn die echte verbindingen maken.


Ook een website laten maken? Hoger in de zoekmachines? of gewoon een converterende video
Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!



Gerelateerde artikelen

Heb je een vraag? Laat het ons weten...

Naam

Email

Bericht